Pruik
Vergoeding 2024

Heeft u uw haar verloren door een ziekte of medische behandeling? Bij De christelijke zorgverzekeraar krijgt u een vergoeding voor een pruik. Voor een toupim van kunsthaar (pruik aan een haarband) of andere hoofdbedekking krijgt u mogelijk een andere vergoeding.

Bekijk de vergoedingen van 2025
Laat mijn verzekering zien
Log in en bekijk welke vergoedingen en voorwaarden voor u gelden.

Vergoedingen en voorwaarden

Kies uw verzekering en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw verzekering horen.

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

maximaal € 465 per pruik

Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met:

  • haarverlies (alopecia)
  • (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
  • een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.

Wat krijgt u vergoed?

  • pruik
  • Toupim® van eigen haar

Wat krijgt u niet vergoed?

Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).

U heeft soms een verwijzing nodig

U heeft een verwijzing nodig:

  • als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
  • als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier

U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

maximaal € 465 per pruik

Smallpolisgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met:

  • haarverlies (alopecia)
  • (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
  • een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.

Wat krijgt u vergoed?

  • pruik
  • Toupim® van eigen haar

Wat krijgt u niet vergoed?

Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).

U heeft soms een verwijzing nodig

U heeft een verwijzing nodig:

  • als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
  • als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier

U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

maximaal € 465 per pruik

Mediumpolisgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met:

  • haarverlies (alopecia)
  • (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
  • een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.

Wat krijgt u vergoed?

  • pruik
  • Toupim® van eigen haar

Wat krijgt u niet vergoed?

Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).

U heeft soms een verwijzing nodig

U heeft een verwijzing nodig:

  • als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
  • als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier

U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

maximaal € 465 per pruik

Largepolis

maximaal € 100 extra per pruik

Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met:

  • haarverlies (alopecia)
  • (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
  • een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.

Wat krijgt u vergoed?

  • pruik
  • Toupim® van eigen haar

Wat krijgt u niet vergoed?

Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).

U heeft soms een verwijzing nodig

U heeft een verwijzing nodig:

  • als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
  • als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier

U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

maximaal € 465 per pruik

Extra Largepolis

maximaal € 200 extra per pruik

Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met:

  • haarverlies (alopecia)
  • (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
  • een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.

Wat krijgt u vergoed?

  • pruik
  • Toupim® van eigen haar

Wat krijgt u niet vergoed?

Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).

U heeft soms een verwijzing nodig

U heeft een verwijzing nodig:

  • als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
  • als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier

U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties: