Hoortoestel tot 18 jaar
Vergoeding 2024
Heeft u een hoortoestel nodig omdat u slechthorend bent? Bij De christelijke zorgverzekeraar krijgt u een vergoeding voor een hoortoestel. Met een hoortoestel bedoelen we een hoortoestel per oor. Bent u 18 jaar of ouder? Kijk dan bij de vergoeding voor een .
Bekijk de vergoedingen van 2025Vergoedingen en voorwaarden
Kies uw verzekering en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw verzekering horen.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | 100% |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | 100% |
Smallpolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | 100% |
Mediumpolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | 100% |
Largepolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | 100% |
Extra Largepolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.