Bijzondere optische hulpmiddelen
Vergoeding 2025
Bent u slechtziend? Bij De christelijke zorgverzekeraar krijgt u een vergoeding voor bijzondere optische hulpmiddelen.
Bekijk de vergoedingen van 2024Vergoedingen en voorwaarden
Kies uw verzekering en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw verzekering horen.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 100% |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft. |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die slechtziend zijn.
Wat krijgt u vergoed?
- een elektronische handloep in bruikleen
- loep- en telescoopbrillen in bruikleen
- verrekijkerbril in bruikleen
- een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom
Wat krijgt u niet vergoed?
- eenvoudige hand- en standloepen
- eenvoudig lees- en schrijfmateriaal
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.
Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.
Waar kunt u terecht?
U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 100% |
Smallpolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft. |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die slechtziend zijn.
Wat krijgt u vergoed?
- een elektronische handloep in bruikleen
- loep- en telescoopbrillen in bruikleen
- verrekijkerbril in bruikleen
- een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom
Wat krijgt u niet vergoed?
- eenvoudige hand- en standloepen
- eenvoudig lees- en schrijfmateriaal
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.
Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.
Waar kunt u terecht?
U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 100% |
Mediumpolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft. |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die slechtziend zijn.
Wat krijgt u vergoed?
- een elektronische handloep in bruikleen
- loep- en telescoopbrillen in bruikleen
- verrekijkerbril in bruikleen
- een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom
Wat krijgt u niet vergoed?
- eenvoudige hand- en standloepen
- eenvoudig lees- en schrijfmateriaal
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.
Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.
Waar kunt u terecht?
U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 100% |
Largepolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft. |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die slechtziend zijn.
Wat krijgt u vergoed?
- een elektronische handloep in bruikleen
- loep- en telescoopbrillen in bruikleen
- verrekijkerbril in bruikleen
- een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom
Wat krijgt u niet vergoed?
- eenvoudige hand- en standloepen
- eenvoudig lees- en schrijfmateriaal
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.
Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.
Waar kunt u terecht?
U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 100% |
Extra Largepolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft. |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die slechtziend zijn.
Wat krijgt u vergoed?
- een elektronische handloep in bruikleen
- loep- en telescoopbrillen in bruikleen
- verrekijkerbril in bruikleen
- een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom
Wat krijgt u niet vergoed?
- eenvoudige hand- en standloepen
- eenvoudig lees- en schrijfmateriaal
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.
Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.
Waar kunt u terecht?
U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.