Ik zoek een nieuwe huisarts

Een huisarts vinden is niet altijd makkelijk. Door een tekort aan personeel en locaties zijn er soms wachtlijsten. Of is er zelf een patiëntenstop. Wij helpen u bij het zoeken naar een nieuwe huisarts. Hiervoor stellen we u een paar vragen. 

Het tekort aan huisartsen verschilt per gemeente. In de keuzelijst vindt u de gemeentes waar een huisartsentekort is. Gaat dit om uw woonplaats? Dan kunt u op een wachtlijst komen als 'huisartszoekende'. Deze wachtlijst is van Achmea.

In uw woonplaats zijn huisartsen beschikbaar

U vindt een huisarts in de Zorgzoeker. Zoek op de zorgsoort ‘huisarts’ en uw postcode. U ziet dan een lijst met huisartsen bij u in de buurt. Maar let op: u ziet hier niet of de huisarts plek heeft. Ga naar de website van de huisarts om dit te checken. Staat het niet op de website? Bel de huisarts dan even op.

Zoek een huisarts bij u in de buurt

Bij spoed moet de huisarts namelijk snel bij u kunnen zijn. Daarom nemen veel huisartsen u alleen aan als u dicht bij de praktijk woont. Huisartsen werken vaak op postcode, om aan te geven of u zich wel of niet kunt inschrijven. Heeft de huisarts plek? Dan schrijft u uzelf in bij deze huisarts. Vindt u geen huisarts in uw woonplaats? Vul dan het formulier Aanmelden als huisartszoekende in.

U kunt zelf zoeken naar een andere huisarts

Zoek in de Zorgzoeker op zorgsoort 'huisarts' en uw postcode. U ziet dan een lijst met huisartsen bij u in de buurt. Maar let op: u ziet hier niet of de huisarts plek heeft. Ga naar de website van de huisarts om dit te checken. Staat het niet op de website? Bel de huisarts dan even op. 

Niet elke huisarts neemt patiënten over die willen wisselen

Maar u kunt wel aan elke huisarts in uw omgeving vragen om over te stappen. Is dit mogelijk? Dan schrijft u uzelf in bij uw nieuwe huisarts.

Heeft u een klacht over uw huisarts?

Bespreek de situatie eerst met uw huisarts zelf. Zo weet hij of zij waarom u niet tevreden bent. En kunnen jullie samen kijken naar een oplossing. Komen jullie er samen niet uit? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van uw huisarts. Diegene kan een gesprek begeleiden tussen u en de huisarts. Lost een gesprek het probleem niet op? Vraag advies aan Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Of ga naar Landelijk Meldpunt Zorg. Let op, zij lossen het probleem niet op. Dit is de verantwoordelijkheid van de huisartsenpraktijk zelf. Meer informatie vind je op igj.nl

Meld u aan als huisartszoekende

In uw woonplaats is helaas geen huisarts beschikbaar. U kunt u wel aanmelden als huisartszoekende. Dan komt u op een wachtlijst van Achmea te staan. Zodra er weer plek is, krijgt u van ons bericht via mail. Vul hiervoor het formulier Aanmelden als huisartszoekende in. Goed om te weten: wij geven u alleen een seintje, de huisarts bepaalt of u patiënt kunt worden van de praktijk.

Waarom is er geen huisarts beschikbaar?

Een huisarts vinden is niet altijd makkelijk. Door een tekort aan personeel en locaties zijn er soms wachtlijsten. Of er is zelfs een patiëntenstop. Vaak geven de huisartsen dit aan op hun website met de tekst: gesloten voor nieuwe patiënten. Soms maakt de huisarts een uitzondering als er een kindje is geboren.

Blijf wel ingeschreven bij uw huidige huisarts 

Zodat u nog wel zorg kunt krijgen van uw huisarts als u dit nodig heeft. Gaat het om planbare zorg? Dat is zorg die wel nodig is, maar geen spoed heeft. Maak dan een afspraak bij uw huidige huisarts. Vraag of een afspraak via telefoon of beeldbellen mogelijk is. Dat scheelt weer reistijd.

Gaat het om een herhaalrecept? Dan kunt u dit bestellen bij uw huidige huisarts. De huisarts kan de medicijnen laten klaarleggen bij een apotheek in uw nieuwe woonplaats.

Gaat het om een spoedsituatie? Bel dan 112 of een huisarts in uw nieuwe woonplaats. Vraag de huisarts of u langs kunt komen als passant. Dat betekent: u gaat naar een huisarts waar u niet ingeschreven staat. De huisarts brengt hiervoor een bedrag in rekening, ook wel het passantentarief. Dit bedrag is hoger dan de prijs voor een afspraak bij uw eigen huisarts. U betaalt de kosten eerst zelf. Daarna kunt u de rekening insturen. U krijgt de kosten 100% vergoed.

Bent u patiënt bij een huisartsenpraktijk van Co-Med?

En heeft u zorg nodig van een huisarts? Op een speciale webpagina van alle zorgverzekeraars leest u waar u terechtkunt. Hier vindt u de meest actuele informatie.

Weet u dat er ook online huisartsen zijn?

De huisarts kijkt eerst of u voor uw zorgvraag naar de praktijk moet komen. Is dit niet nodig? Dan wordt u behandeld via een (beeld)belspreekuur of e-consult. Een afspraak bij de praktijk blijft altijd mogelijk.