De wereld van zorginkoop
Wat doet een zorginkoper?
‘Als zorginkoper maak je afspraken met zorgaanbieders zodat zij de zorg aan verzekerden kunnen leveren. Je maakt afspraken met bijvoorbeeld ziekenhuizen, GGZ-instellingen of aanbieders van wijkverpleging. Je bent hun contactpersoon voor allerlei vragen, werkt samen om de zorg te verbeteren en je onderhandelt met hen over de prijs van behandelingen.’
Waar gaan afspraken met zorgaanbieders over?
‘We maken afspraken over de hoeveelheid zorg die zij leveren aan onze klanten. Als de zorg binnen de afspraak valt, vergoeden wij de kosten hiervan. Het maken van afspraken heeft een groot voordeel. Klanten zien de rekening niet als ze bij een gecontracteerde zorgaanbieder zorg krijgen. Deze valt namelijk bij ons op de digitale mat en wij betalen die aan de zorgaanbieder. In ons magazine In verbinding (pdf pag. 7) kunt u lezen hoe een zorgverzekeraar zelf aan inkomsten komt. Namelijk de premie die de klant ons betaalt, de inkomensafhankelijke bijdrage en verschillende belastingen. De afspraken die gemaakt worden, moeten passen binnen het inkoopbeleid van de zorgverzekeraar.’
Kun je uitleggen wat het inkoopbeleid betekent?
‘In ons inkoopbeleid presenteren we onze visie en wat we daar mee willen bereiken. Ook vertellen we welke voorwaarden we stellen voor aanbieders om een contract af te spreken. We willen natuurlijk wel dat onze verzekerden goede zorg krijgen, die bij hen past. Ook staat er in het inkoopbeleid meer uitleg over het proces en de planning om tot contracten te komen met zorgaanbieders.’
Hoe ziet het contact met de zorgaanbieders eruit?
‘Om tot afspraken te komen, heb ik als inkoper het hele jaar door contact met alle zorgaanbieders waarmee ik afspraken mag maken. Ik leg ze uit wat onze visie is, we delen verschillende ontwikkelingen met elkaar. En bespreken voorbeelden uit de praktijk om samen tot een oplossing te komen. Soms vullen we het bestaande contract aan met bijvoorbeeld de vergoeding van thuiszorgtechnologie omdat dit past in onze visie en verzekerden dit graag willen hebben. Ik beantwoord natuurlijk ook vragen over het inkoopbeleid.’
Waarom lukt het niet altijd om op 12 november de afspraken definitief te hebben?
‘Vooral in de periode voor Kerst willen veel mensen weten of zorgaanbieders een contract hebben met ons. We maken natuurlijk op 12 november de premie bekend. Dan is het ook fijn om te weten of er een contract is met de zorgaanbieder waar de klant naar toe wil. Het lukt niet altijd om op 12 november alle contracten al rond te hebben. Dat willen we wel heel graag als zorgverzekeraar. Het is voor ons als zorgverzekeraar erg belangrijk om te doen wat het beste is voor onze klanten, maar ook wat het beste is voor de zorgaanbieders. Soms is dit zo verschillend, waardoor er meer tijd nodig is om deze dichter bij elkaar te brengen om een contract te af te sluiten.’
Welke zorg koop jij in voor De christelijke zorgverzekeraar?
‘Voor De christelijke zorgverzekeraar maken we speciale afspraken over wijkverpleging en christelijk verantwoorde IVF. Als aanvulling op de standaard afspraken die we maken. Deze speciale afspraken maken we in het bijzonder met christelijke zorgaanbieders. Zo zorgen we ervoor dat klanten van De christelijke zorgverzekeraar kunnen kiezen voor zorgverleners die passen bij hun christelijke levensovertuiging.’
We doen het samen
Wilt u meer informatie over het zorginkoopbeleid?
Bekijk ons zorginkoopbeleid voor wijkverpleging (pdf). Het inkoopbeleid van andere zorgsoorten vindt u op de website van Zilveren Kruis zorgaanbieders.
- Kies een zorgsoort
- Klik op de tegel Beleid & contract
- Bekijk het beleid voor deze zorgsoort