Een sterke basis onder je gezin

Wees vruchtbaar, wordt talrijk en vervul de aarde (Gen. 1:28). Dat is de boodschap die God aan de mens geeft bij de schepping. En Hij zegende hen. Het was een goede opdracht om te ontvangen. Jaren later herhaalt God deze boodschap – na de zondeval en zondvloed – en vertelt Noach zich hiervoor in te blijven spannen (Gen. 9:1 en 7). Zo laat God weer Zijn diepste verlangen zien: om van over de hele aarde altijd aanbeden te worden.

Aanbidding als hoogste doel

Dat is ook het hoogste doel van de mens, God eren en aanbidden. Het belangrijkste doel van het huwelijk en gezin is om hier deel van te zijn. In dat aanbidden komen vele andere doelen samen: het beleven en genieten van het huwelijk, het krijgen van kinderen en het opvoeden. Ook het hebben van liefdevolle relaties en het helpen van familie en samenleving.

Het is een levensstijl die ontstaat vanuit de relatie met God en elkaar. Niet vanuit regels en gewoontes die door anderen bepaald worden. Het komt uit het hart en vindt zijn weg naar buiten. Het gezin is het centrum van aanbidding en de groei- en bloeiplek voor een nieuwe generatie.

Liefde als voedingsbodem

De liefde voor God zorgt voor die aanbidding. Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf (Luk. 10:27). Is Gods liefde in jouw hart uitgestort (Rom. 5:5)? De ‘agape’ liefde geeft, zonder voorwaarden en eisen. Dat is de stevige bodem onder een stevig huwelijk en gezin waar God centraal staat. Het maakt een toegewijd leven mogelijk. Met deze belijdenis: ‘Ik en mijn huis, we zullen de Heere dienen’ (Joz. 24:15)! Dit is een sterke basis in een wereld in verwarring.

Liefde is de motivatie in ons huwelijk en het opvoeden van onze kinderen. Dat zorgt voor veiligheid, eerlijkheid en kwetsbaarheid. Het zorgt voor een veilige atmosfeer om te onderwijzen, op te groeien en volwassen te worden.

Liefde zorgt voor een cultuur waarbinnen je fouten kan maken en vergeving mag vragen en ontvangen. Samen zet je de schouders eronder. Liefde zonder voorwaarden is de basis voor gezonde hechting in relaties.

Als die liefde er is, is het vruchtbaar om onze kinderen Gods geboden aan te leren. Geen ‘to do’, maar een levensstijl. We gebruiken momenten thuis, onderweg, met sport en spel, bij de familie, in de kerk en op vakantie om te vertellen over God (Deut. 6:7-9). Mogelijkheden genoeg.

Op deze manier leggen we een stevige basis voor hun geloof. Het zal hen helpen stevig te staan midden in de uitdagingen en verleidingen. We bereiden ze voor op een leven dat niet alleen hier op aarde belangrijk is, maar ook voor de eeuwigheid bij God.

Uitdagend

Een gezin zijn waar God centraal staat, kost moeite en soms ook strijd. Onderwijzen en trainen gaat niet vanzelf. Je loopt als ouders regelmatig tegen jezelf en tegen elkaar aan. De wereld trekt aan onze kinderen en de duivel werkt ons tegen. Er zijn veel kapers op de kust.

Je kunt je afvragen: ‘Heeft het nog wel zin om te investeren in het gezin?’ ‘Is er nog verwachting?’. Zeker opa’s en oma’s stellen die vraag wel eens als ze naar jongere generaties kijken.

Als we alleen vertrouwen op onze eigen kracht, ziet het er niet zo positief uit. Daarom zegt Paulus ook dat we als christen niet alleen moeten letten wat we zien (met onze natuurlijke zintuigen). Maar op wat we niet zien, en toch geloven (2 Kor. 4:18). De uitnodiging aan ouders is om in God te geloven. Hij is al eeuwen trouw en helpt iedereen die Hem om hulp vraagt (Rom. 10:13). God zoekt een nageslacht dat in Hem gelooft (Mal. 3:15) en belooft dat Hij harten van ouders weer zal doen hechten aan die van kinderen en andersom (Mal. 4:6 en Luk. 1:17).

Niet altijd perfect

Op deze manier opvoeden voorkomt niet dat je fouten maakt. Het zal ook niet altijd perfect zijn. Maar het helpt wel om veel ellende te voorkomen.

Ouder zijn is uitdagend. Maar het is ook een hoge roeping. Het is goed om je daar bewust van te zijn. Laten we samen met de Heere gezinnen worden die Hem centraal hebben staan. Dat zal in onze samenleving zijn vruchten afwerpen.

Job van Beek groeide op in een traditioneel christelijk gezin. Op zijn 30e is hij tot bekering gekomen. Hij is getrouwd met Janneke, samen hebben ze 3 kinderen. Sinds 2018 werkt hij fulltime in de geloofsbediening als eindverantwoordelijke voor Stichting Hebron Missie en platform Hart voor het gezin.