Een hartstilstand zette ook ons leven stil
Gerald en Hanny zijn sinds 2017 klant bij De christelijke zorgverzekeraar
Hanny: ‘Eerder hadden we het er wel eens over gehad om over te stappen van zorgverzekeraar. Maar we zagen op tegen het werk. Toch wilden we wel graag naar een verzekeraar waarbij het geloof te zien is. Toen viel ons oog weer op een advertentie van De christelijke zorgverzekeraar. We belden meteen. Een alleraardigste medewerker stond ons te woord. Of we iets voelden voor een bezoek aan huis. Ik zei: ‘Kan dat? We wonen wel in het oosten hoor!’ We kregen het telefoonnummer van consulente Marga den Hartog. We belden en het voelde alsof we elkaar al jaren kenden. Ze vond het zelfs geen probleem om ’s avonds om 20.00 uur langs te komen.’ Hanny vertelt enthousiast over die ontmoeting: ‘Wat was Marga meedenkend, meerekenend en goed op de hoogte van alle vergoedingen en voorwaarden. Onvoorstelbaar. Onze thuiswonende dochter Nahdy (20) schoof ook even aan. Ze hadden een gesprek over hoe je kunt laten zien dat je christen bent. En dat dit zelfs kan door de keuze van je zorgverzekering. Nahdy was erg onder de indruk en besloot ook over te stappen. Binnen een week was alles geregeld! Ook toen onze zoon 18 werd, regelde Marga alles zo makkelijk.’
‘Wees je bewust dat we mensen van de dag zijn.’
En dan, op zondagavond 30 augustus 2020 houdt het hart van Gerald op met kloppen. Wat een schrik! Gelukkig is Hanny nog wakker. Ze hoort zijn laatste schrapende ademhaling en weet gelijk: dit is echt fout. Ze roept Nahdy, die 112 belt. Hanny begint te reanimeren en beademen en bidt: ‘Heere… help! En dan zwaait de deur open. HartslagNu heeft gewerkt. Een buurman, die een melding kreeg op zijn mobiele telefoon, stormt binnen. Samen vervolgen ze het reanimeren en beademen. Een jonge man verschijnt met een AED apparaat. Hanny: ‘Het was een bijzondere samenwerking. Je kent elkaar niet en vult elkaar prima aan. Precies zoals we het op onze cursussen hebben geleerd.’ Na 2 schokken begint Geralds hart weer te kloppen. Wat een wonder.
In het Medisch Spectrum Twente stonden een chirurg en team al op Gerald te wachten. Ze plaatsten direct een stent. Na een week bleek dat er een open hartoperatie nodig was. Een stuk aorta en een kapotte hartklep moesten worden vervangen en 2 dichte aderen hersteld. Na 2 weken moest er een pacemaker geplaatst worden.
Hanny: ‘Na de eerst spannende dagen appte ik Marga met wat vragen en vertelde wat er was gebeurd. Wat was ze meelevend. Uniek in haar soort. Ze belde direct. Heel fijn. Groot was onze verbazing toen er een dag later een groot boeket bloemen namens De christelijke zorgverzekeraar werd bezorgd; ‘God is goed’, stond er op het kaartje. Tussen de stapel post vonden we ook een persoonlijk kaartje van Marga.’
Hanny: ‘Het was een strijd voor Gerald’
Op 11 september werd Gerald geopereerd. Het is angstig om te weten dat je hart opnieuw stil wordt gezet tijdens de operatie. We vonden rust in de woorden uit Psalm 27 vers 14: Wacht op de Heere, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op de Heere.’ Na 5,5 uur kwam het verlossende telefoontje: de operatie is geslaagd. Aan het eind van de avond mocht Gerald een beetje ontwaken. Hij was verwonderd om Hanny te zien. ‘God is goed!’ herhaalde hij steeds. Na 3 weken mocht Gerald naar huis. Gerald: ‘In januari begon ik weer een paar uurtjes te werken. Na 2 maanden, een half jaar na de hartstilstand, had ik mijn werk weer bijna helemaal opgepakt. De Heere heeft al mijn angst weggenomen. En mijn vertrouwen in mijn lichaam teruggegeven.’
Gerald en Hanny zijn dankbaar dat ze elkaar nog hebben. Tijdens de sneeuw in februari genoten ze op langlauf ski’s. Ze maken weer mooie wandelingen samen, soms wel van 15 kilometer.
Ook interessant
- Facebook De christelijke zorgverzekeraar
Blijf met ons in contact via social media - Waardevolle verhalen
Lees de verhalen die ons raken